welcome to my blog . bloggiechentaeiyka.blogspot.com . im here everydays . ahax ! lurve n tanx u vry much ! xoxoxoxo :))

Followers

Saturday, May 7, 2011

" selamat " mother's " day :))


salam satu malaysia . jom kita cerita sikit tentang hari ibu . hari ibu sepatutnya akan disambut pada hari esok , ya ! 9 may !! sebenarnya kwn-kwn , hari ibu bukan lah disambut di seluruh dunia , kerana , macam yang kita tahu , hari ibu disambut pada hari yang berlainan ya ! setiap negara mempunyai tarikh2 mereka yang tersendiri . termasuk lah pada bulan februari , mac , april , december dan KECUALI bulan JUN .  ini lah sebenarnye yang membuatkan hari ibu ini lebih UNIK ! wahhh ! style gitu ! 

ibu , emak , umi , mummy , bonda adalah satu nama yang memang tidak asing lagi bagi kita . dan memang tidak boleh diasingkan dalam hidup kita . sebagai anak yang menyayangi mereka yang telah melahirkan kita , sempena hari ibu ini , apa yang kita telah beri kepada mereka ? 



kereta mewah , rumah besar , wang berjuta bukan lah satu ukuran untuk menunjukkan kasih sayang kita . cukuplah sekadar kita menghargai mereka , menghormati mereka , sebenarnya itulah yang diharapkan oleh ibu-ibu kita semua . semua kemewahan yang kita beri itu , sebenarnya tidak cukup lagi untuk kita membalas pengorbanan insan yang bergelar ibu . susah senang , kepayahan yang mereka lalui ketika menjaga kita dari kecil sehingga kita berada disini , memang tidak dapat kita membalasnya dengan kemewahan yang ada .
pada hari ibu  tidak salah kan kita meringankan mulut , dengan mengucapkan " selamat hari ibu " , " hepy mothers day " , " love mom so much " , dan tidak salah juga untuk mengucapkan " selamat hari emak " :) . namun , ade beberapa faktor yang menyebabkan ucapan ini tidak dapat disampaikan .
antara faktor-faktornya adalah :
  • malu/segan .
  • ibu/emak keluar bekerja .
  • lupa hari ini adalah hari ibu .
disini ada beberapa tips dari eiyka , cara atasi nya adalah :
  • kalau malu atau segan , apa kata ambil je nfon dan call . kalau call pon segan , hantar je message . cakap :: " selamat hari ibu " pon sudah memadai :) kalau segan jugak , gunakan lah segala teknologi yang ada . hah ! facebook , tweeter , blog , dan myspace pun tetap boleh guna jugak kan ? gunakanlah dengan sebaiknya . senang bukan ??

  • masalah kedua adalah emak keluar bekerja . senang je . dah tak tahu macam mana nak wish , apa kate tolong MAK buat kerja-kerja rumah ? tolong lah menyapu ke  basuh pinggan ke , basuh kain ke , jemur kain ke . biar nanti mak kita balik rumah  , terus boleh rehat . sebab semua kerja sudah kita bereskan . ini jugak menunjukkan yang kita menghargai ibu kita sempena hari ibu :)




  • paling okey pon kite bagi senyuman yang paling manis ( ala-ala sweet gitu ) aha :D


  • "lupa" adalah satu masalah yang sangat serius dewasa ini . mana tak nya  hari ibu pon boleh lupa ?? hari kekasih boleh pulak ingat ye ! hah , cara atasinya senang je . pergi mesin parut kelapa , kau parut je kepala kau tu . conform akan ingat hari ibu sampai bila-bila :) selamat mencuba !! ( jangan tiru aksi ini dirumah ye )


walau macam mana pun , sebenarnya disini sy ingin memberitahu bahawa hari ibu bukan sahaja pada hari ini , tetapi setiap hari . setiap hari adalah hari ibu , dan hari ibu adalah setiap hari . tak kira lah dimana jua kita berada , di shower ke , di kebun ke , semasa blogwalking ke , kita hendaklah mengingati emak kita , dan juga seseorang yang cukup penting dalam hidup kita iaitu ayah kita . ( hari bapa tak sampai lagi , jadi tunggu ye ayah-ayah diluar sana ) aha :D dikesempatan itu . saya eiyka mengucapkan SELAMAT HARI IBU kepada mak tersayang FAZIDAH bt SAIM . terima kasih utk segalanya ! dan juga kepada semua ibu-ibu diluar sana , dan juga yang telah meninggal dunia . ringan-ringan kan lah kita untuk sama-sama mendoakan kesejahteraan mereka . Al-Fatihah .

created by :: eiyka sweetie :)


eiyka says :: kawan-kawan .
jangan sesekali kita lupa pada ibu kita ya !
hargai mereka , sayangi mereka dan bahagiakan mereka :))
( * sorry , lukisan agak kurang menarik ,
maklumlah , saya budak public admin , bkn art n design :)* ) 

3 comments:

  1. Hey.. singgah sini & follow.. minat vampire diaries eh??.. same wif me.. i love damon salvatore @ ian somerhalder!!.. =)

    ReplyDelete