welcome to my blog . bloggiechentaeiyka.blogspot.com . im here everydays . ahax ! lurve n tanx u vry much ! xoxoxoxo :))

Followers

Thursday, May 19, 2011

mainan emosi

kadang hati tertanya mengapa perkara yang kecil , ungkapan yang sedikit , perbuatan yang tidak disengajakan akan menyebabkan hati ini sering berkecil hati . namun , diri ini menyakini bahawa ianya adalah satu perasaan yang telah dicipta oleh Allah untuk setiap hambanya di dunia ini dan sebenarnya ingin menguji setiap hamba-hambanya menyakini dan membuat hati lebih kukuh untuk mengingati-Nya tanpa melupakan-Nya walau sesaat pun . namun , tatkala aku terdiam , tatkala aku termenung memikirkan semuanya yang berlaku tanpa aku duga , tatkala itu lah aku memikirkan tentang hikmah disebaliknya . namun , aku masih tidak lagi menemukan jawapan-Nya..apakan daya , perasaan ini tetap ada dalam raga manusia , enggan hati ini mengakui bahawa diri ini mampu tabah menghadapi mainan emosi , tambahan pula , perasaan itu datang atas lidah-lidah , dan perbuatan manusia yang tidak peka dengan emosi makhluk lain .

diri ini mengetahui tentang hukumnya berkecil hati . namun , diri ini hanyalah seorang manusia yang lemah , yang jarang-jarang sekali kuat untuk mengatasi segala masalah , segala perkara kecil yang terjadi . namun , rajuk hati ini sudah tidak dapat lagi untuk ku redakan..tatkala diri ini masih lagi dalam khayalan , diri ini teringat akan nasihat ustaz , "bahawa Allah menciptakan yang terindah untuk setiap manusia . kerana diberikan akal , mempunyai emosi , manusia boleh menangis , boleh ketawa , boleh berkata-kata , namun , pernahkah kita memikirkan , pernahkah kita terfikir , kadangkala , dengan kata-kata yang sedikit , boleh menyebabkan kita kehilangan semuanya .

 pernahkah kita kira , berapa kalikah kita telah menggunakan nikmat yang Allah beri ini , dengan membuat seseorang berkecil hati dengan sikap kita , pernahkah kita merasakan , bahawa kata-kata kita telah mengguris hati seseorang , dan lebih teruk lagi , jika orang itu adalah kedua ibu bapa kita" "setiap perkara yang terjadi adalah ujian dariNya , dan setiap manusia hendak lah sentiasa bersyukur terhadap nikmatnya dan hendaklah bersabar dalam setiap perkara yang buruk terjadi" tatkala diri ini masih sukar mengerti , namun , dengan ilmu yang sedikit , dengan kekuatan yang sedikit , dengan semangat yang kurang , namun diri ini ku gagahkan juga untuk memahami makna ayat itu . ya !! baru diri ini tahu bahawa , hendaklah bersabar dalam apa jua perkara yang kita hadapi , hendaklah sentiasa bersyukur kepada Allah tanpa ada sikap berkecil hati , kerana berkecil hati ibaratnya seperti seolah-olah kita tiada siapa-siapa , ibaratkan diri kita seperti melebihi segalanya . kecil hati memang amatlah kecil perkataan nya , namun , hati yang merasa tidak sekecil perkataan itu . namun , bila diri ini terasa begitu , hati ini merasa seolah-olah terlalu sedih ,  subhAnallah , maha suci Allah , ya , diri ini tidak boleh menyakiti hati orang lain dan disakiti , diri ini juga tidak boleh membunuh jiwa orang lain dan sebaliknya .

Alhamdulillah , kini diri lebih terasa tenang , kini diri lebih terasa kuat dan bersemangat untuk lebih mensyukuri atas tiap-tiap yang terjadi . pasti ada hikmah disebaliknya . setiap yang terjadi , diri ini berdoa agar sentiasa hati ini tidak berprasangka , kesalahan yang berlaku tidak diungkit-ungkit , dan berharap , hati ini lebih dikuatkan untuk berbuat kebaikan . insyaAllah . 

*fikiran negatif datangnya dari nafsu , yang sukakan bisikan syaitan . masyaAllah!

 Ya Allah , sesungguhnya aku insan yang kerdil , yang mempunyai perasaan dan emosi , maka Ya Allah , tabahkanlah aku dalam IMAN Ya Allah , janganlah biarkan aku hanyut dengan perasaan kecil hati atau merajuk Ya Allah dan masukkan lah juga iman pada kedua ibu bapaku , adik beradikku dan sahabat-sahabatku . amiin ya rabbalalamiin .

2 comments: